علائم عفونت زخم

زخمی‌شدن اتفاقی است که همیشه برای افراد پیش می‌آید. همواره نیز میزان درد بر اساس نوع زخم، جای آن، و شدت آن فرق می‌کند. اما گاهی اوقات زخم‌ها عفونت می‌کند و مشکلات زیادی به همراه می‌آورند که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بهتر است همواره برای درمان زخم به پزشک مراجعه کنیم.

آیا زخم شما عفونی شده است؟

اگر در اثر وجود یک زخم در بدن دچار این عوارض بشوید حتما زخم شما عفونت کرده است و باید به سرعت با مراجعه به متخصص و مراکز درمانیِ مربوط به زخم‌های عفونی نسبت به درمان آن اقدام کنید.

• تب شدید یا خفیف
  • پوست اطراف زخم قرمز شود
  • ورم و احساس درد در نواحی اطراف زخم
  • ترشح خون یا چرک از زخم
  • بوی نامطبوع زخم

چنین علائم شایعی عموماً در اثر عفونت زخم‌های مختلف رخ می‌دهد. علامت‌های عفونی شدن زخم ممکن است تا چند روز اول خود را نشان ندهد. حتی پیش می‌آید که تا یک یا دو ماه بعد از زخم شدن نیز خود را نشان ندهد. اما در صورت وجود زخم و دیده شدن چنین علائمی ‌هر زمان که اتفاق بیافتد، بهترین کار مراجعه به کلینیک درمان زخم است.

علائم عفونت زخم

چه عواملی در عفونت زخم موثر است؟

• در زخم‌های متنوع و معمولی که روی پوست ایجاد می‌شود ممکن است به علت آلودگی‌های باکتریایی عفونت ایجاد شود.
  • اگر زخم مربوط به عمل جراحی باشد به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و بسته به مدت زمان عمل جراحی، احتمال عفونت زیاد است.
  • وجود جسم خارجی در زخم عموماً به عفونت می‌انجامد. هرچه زخم عمیق‌تر یا وسیع‌تر باشد احتمال عفونت بیشتر می‌شود.
  • زخم‌های ناشی از سوختگی به شدت مستعد عفونی شدن هستند. سن بیمار هرچه بیشتر باشد احتمال عفونت زخم بیشتر می‌شود.
  • نارسایی کلیه ، دیابت، سوء تغذیه، مصرف کورتون و داروهای شیمی‌درمانی و عوامل متعدد دیگری می‌تواند بر عفونت زخم موثر باشد.

دکتر زخم بهترین کلینیک درمان زخم در تهران به صورت فوق تخصصی ارائه ی خدمات به شما عزیزان می باشد.

به منظور برقراری ارتباط با دکتر زخم از راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

شماره های تماس: ۲۲۰۷۳۱۲۵ ۰۲۱ / ۵۲۴۸۰۲۴۰۹۳۹ و صفحه اینستاگرام

چه زمانی به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

دقت کنید در صورتی که تب و لرز داشته باشید یا در اطراف زخم درد، قرمزی یا تورم احساس کنید حتما برای درمان زخم به پزشک مراجعه کنید. در موارد دیگر ممکن است هنوز عوارض عفونت بروز نکرده باشد اما هیچ نشانه‌ای از بهبود زخم دیده نمی‌شود و یا حتی در ناحیه اطراف زخم احساس بی حسی داشته باشید، در این صورت نیز احتمال عفونت زخم بسیار زیاد است و برای درمان زخم عفونی، مراجعه به پزشک لازم است.

راهکارهای پزشکی برای تشخیص عفونت زخم

پس از مراجعه به پزشک متخصص، پزشک از شما درباره چگونگی ایجاد زخم و مدت زمان آن و نکات مهم مرتبط با زخم سوال می‌کند و سپس تست‌ها و آزمایشهای مختلفی را به منظور تشخیص عفونت زخم انجام خواهد داد.

• آزمایش خون: برای اطمینان از وجود عفونت
  • سی تی اسکن: گاهی وجود یک عامل خارجی در لایه‌های زیرین پوست یا در عمق زخم‌ها موجب بروز عفونت می‌شود
  • نمونه برداری: گاهی برای تشخیص میزان عفونت لازم است از محل زخم نمونه برداری انجام گیرد.

روشهای درمان زخم عفونی چیست؟

در ابتدا از وسایل مختلفی برای پاک کردن زخم‌ها بسته به میزان عفونت آنها استفاده می‌شود. برای نمونه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

• وکیوم تراپی یا خلا زخم: در اغلب زخم‌های عفونی، وکیوم می‌تواند تاثیر مفیدی داشته باشد.
  • اوزون تراپی یا اکسیژن درمانی: رساندن اکسیژن بیشتر به محل زخمها باعث سرعت بخشیدن به بهبود بافت‌های زخم شده می‌شود.
  • جراحی: گاهی به علت وقوع زیاد زخم و عفونت یا وجود جسم خارجی ناچار باید با استفاده از عمل جراحی، بافت‌های آلوده و عفونی یا بخش‌های تخریب شده یا اجسام خارجی از محل زخم جدا شود.
  • تجویز دارو: معمولاً برای زخم‌های عفونی شده مختلف از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف استفاده می‌شود. چه به صورت مصرف موضعی و چه به صورت مصرف خوراکی. اما گاهی نیز به علت شدت بالای عفونت لازم می‌شود که از آنتی‌بیتیک‌های وریدی استفاده شود. دقت کنید تحت هیچ شرایطی از آنتی بیوتیک برای درمان زخم خودسرانه استفاده نکنید و حتما با تشخیص و تجویز پزشک متخصص در این مورد اقدام کنید.