زخم مزمن

زخمی که فرایند بهبود و ترمیم موفقیت آمیزی نداشته باشد می تواند تبدیل به زخم مزمن شود. زخمی که طی 30 روز بهبود نیابد و هیچ گونه ترمیم چشم گیری نداشته باشد می تواند در گروه زخم های مزمن قرار بگیرد. عواملی که به ایجاد زخم مزمن منجر می شوند به صورت زیر است:

– فشار و آسیب به زخم

– زخم در لایه های عمیق پوست

– وجود مقدار زیادی باکتری در اطراف زخم

– سلول های تخریب شده در پوست

– کیفیت نامطلوب سلول های باقی مانده پوستی

– درمان نامناسب

زخم مزمن

علائم زخم های مزمن

علائم و نشانه های زخم های مزمن متفاوت هستند. برای تشخیص زخم مزمن باید حاشیه زخم و میزان پیشروی زخم بررسی گردد. یکی از علامت های واضح زخم های مزمن التهاب و ورم خود زخم و نواحی اطراف آن است. این تورم در اغلب موارد تاثیر مثبتی ندارد و تنها منجر به تعویق انداختن بهبود زخم می شود.

علت ایجاد زخم مزمن

زخم های مزمن انواع مختلفی دارند و هر کدام علل خاصی دارند. در زیر به انواع زخم های مزمن اشاره می کنیم :

زخم های وریدی

زخم های دیابتی

– زخم های فشاری ( زخم بستر )

زخم های وریدی در اغلب موارد در بیماران مسن و در ناحیه پاها دیده می شود. این نوع از زخم ها معمولاً به دلیل عملکرد ناکارآمد دریچه های خونی به وجود می آیند. عملکرد نادرست این دریچه های خونی به دلیل وجود مشکلاتی در جریان خون می باشد.

زخم های دیابتی در اغلب موارد به صورت یک خراش کوچک یا کوفتگی بروز می کنند. بیمار در ابتدا به دلیل آسیبی که به اعصاب رسیده است و محدودیت حسی-عصبی ناحیه، متوجه این زخم ها نمی شود. سیستم ایمنی مختل شده بدن و مویرگ های آسیب دیده می توانند باعث ایجاد زخم های خوش خیمی شوند و در نهایت این زخم ها شدیداً عفونی می شوند.

زخم های فشاری (زخم بستر) در بیمارانی که محدودیت حرکتی دارند و در تخت خواب هستند، بروز می کند. فشار دائمی به بافت های بدن می تواند به مویرگ ها آسیب برساند و در نتیجه بر جریان خون تاثیر منفی بگذارد.

قسمت هایی از بدن که تحت فشار بیشتری هستند، بیشتر در معرض زخم شدن هستند. از جمله این نواحی می توان به تیغه های شانه، ناحیه پشت و پاشنه پا اشاره نمود.

در صورتی که علت اصلی زخم مزمن و عوامل محیطی موثر بر مزمن شدن زخم تشخیص داده شود، می توان بهترین گزینه درمانی را انتخاب نمود و درمان موفقی را در پیش گرفت.

درمان زخم مزمن

با توجه به نوع زخم مزمن باید گزینه درمانی مناسب را انتخاب نمود. در اغلب موارد دلایل اصلی ایجاد زخم مزمن تشخیص داده می شود و سپس پروسه درمانی آغاز می گردد :

– افرادی که به دیابت مبتلا هستند نیاز به ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی دارند تا سلامت خود را باز یابند و به این طریق به بهبود زخم ها کمک شود.

– درمان زخم های وریدی همراه با خون رسانی انجام می گیرد.

– زخم های فشاری نیز به روش های خاصی برای پیشگیری و درمان نیازمند هستند.

ترجمه: دکتر زخم