بیماری دیابت از جمله بیماری هایی است که با افزایش قند خون مرتبط است و در صورتی که کنترل نشود، می تواند منجر به بروز عوارض و مشکلاتی از جمله زخم پای دیابتی شود. در بیماری دیابت، اعصاب پا آسیب می بیند و ممکن است توان انتقال درد ناشی از زخم را نداشته باشد، به همین خاطر اغلب توصیه می شود که جهت جلوگیری از ایجاد زخم پا از کفش های جلو باز استفاده شود.

یکی از نگرانی های زخم پای دیابتی، روند بهبود آهسته ای است که دارند. این اختلال مربوط می شود به بیماری های شریانی و مشکلات مربوط به سیستم عصبی که در بیماری دیابت دیده می شود، و مواقعی که رگ های خونی باریک می شوند ،انتقال جریان خون نیز به این قسمت ها، کاهش می یابد. پا، یکی از قسمت هایی است که بیشتر تحت تاثیر این اختلال قرار می گیرد.

با کاهش جریان خون به پا، اکسیژن رسانی به بافت ها و اعصاب مختل می شود، در نتیجه روند بهبودی نیز با سرعت کمتری طی خواهد شد. به مرور زمان، اعصاب پا آسیب می بیند، میزان حساسیت پا نسبت به درد، دما و لمس کردن کاهش می یابد و در نهایت، نسبت به آسیب و جراحت آسیب پذیر تر، خواهد شد.

دکتر زخم  به صورت فوق تخصصی با تکیه بر دانش نوین درمان انواع زخم و استفاده از متخصصین مختلف درحوزه های درمانی ، آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان می باشد.

شماره های تماس:   ۲۲۰۷۳۱۲۵  ۰۲۱   /   ۵۲۴۸۰۲۴۰۹۳۹

صفحه اینستاگرام

علائم و نشانه های زخم پای دیابتی

• درد مزمن، اما گاهی می تواند با درد همراه نباشد
  • علائمی از التهاب (تورم، قرمزی، حرارت و درد)
  • علائمی از عفونت (ترشح بدبو و یا مشاهده بافت مرده)
  • بی حس شدن پا
  • تب که نشانه ای از بدتر شدن عفونت می باشد
  • مشاهده بافت سیاه در اطراف زخم می باشد. آن هم به دلیل قطع جریان خون به نواحی اطراف زخم.

جهت تشخیص شدت زخم، متخصصین بالینی معیاری را در نظر دارند، که به شرح زیر می باشد:

1. در این حالت، زخمی وجود ندارد، اما پا در معرض زخم قرار دارد.
  2. در این حالت، زخم وجود دارد، اما نشانه ای از زخم دیده نمی شود.
  3. در این مرحله، زخم عمیق می شود، به گونه ای که ممکن است مفاصل و تاندون ها نیز درگیر شوند.
  4. در این مرحله، آبسه و ورم چرکی ناشی از عفونت مشاهده می شود.

علت بروز زخم پای دیابتی

علت بروز زخم دیابتی عبارت است از:

• قطع جریان خون
  • افزایش سطح قند خون
  • آسیب های عصبی

“مختل شدن روند جریان خون، یکی از علل آهسته شدن روند بهبود و درمان زخم پای دیابتی می باشد.” همچنین بالا رفتن سطح قند خون،  باعث می شود تا روند بهبود زخم به تاخیر بیفتد. به همین خاطر افراد دیابتی، بایستی همواره مراقب سطح قند خون باشند.

آسیب های عصبی نیز باعث می شود فرد متوجه درد و آسیب در پاهای خود نشود، در نتیجه زخم نیز گسترش می یابد و عمیق می شود، بی آن که خود فرد متوجه شود.

چه عواملی، احتمال بروز زخم پای دیابتی را افزایش می دهند؟

این نکته را بدانید که تمامی افراد دیابتی، در معرض زخم پای دیابتی قرار دارند. اما برخی عوامل، احتمال بروز این زخم ها را افزایش می دهند، از جمله:

• پوشیدن کفش های تنگ و نامناسب
  • عدم رعایت بهداشت و نشستن مرتب پاها
  • کوتاه نکردن ناخن های پا
  • بیماری های قلبی و کلیوی
  • چاقی و اضافه وزن

آیا راهی برای پیشگیری از زخم پای دیابتی وجود دارد؟

بله، کنترل سطح قند خون، یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ، در درمان زخم پای دیابتی می باشد. علاوه بر این، اقدامات و مراقبت های دیگری نیز وجود دارد، که عبارت است از:

• شستن روزانه پاها
  • کوتاه کردن ناخن ها
  • خشک و مرطوب نگه داشتن پاها
  • عوض کردن و یا شستن مرتب جوراب ها
  • استفاده از کفش های مناسب و سایز پا

این نکته قابل توجه می باشد که، احتمال بازگشت زخم پای دیابتی بعد از درمان وجود دارد.

هدف از درمان زخم پای دیابتی، تسریع روند بهبودی می باشد، تا احتمال بروز عفونت نیز کاهش یابد. افراد دیابتی باید هر گونه زخم هر چند سطحی و کوچک را جدی بگیرند، و نسبت به درمان اقدام کنند.

مواردی که در درمان زخم پای دیابتی  در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

• پیشگیری از بروز عفونت
  • کم کردن فشار وارده بر زخم
  • رفع و برداشت بافت مرده از روی زخم
  • مصرف دارو و استفاده از پانسمان های مناسب
  • کنترل سطح قند خون

وارد شدن فشار زیاد به پا می تواند منجر به بروز عفونت زخم پا در افراد دیابتی شود، به خصوص افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند. به همین خاطر، اغلب توصیه می شود که از کفش های مخصوص استفاده شود.

عفونت، یکی از عوارض مهم زخم پای دیابتی می باشد و نیاز به درمان سریع دارد. در چنین حالتی، مصرف آنتی بیوتیک تجویز می شود. در صورتی که پزشک احتمال بدهد که شدت عفونت بسیار بالاست، عکس برداری با اشعه ایکس را تجویز می کند تا از درگیری و عفونت استخوان نیز اطمینان یابد.

البته لازم به ذکر است که تمامی زخم های دیابتی، عفونی نیستند.

با رعایت مراقبت های زیر می توان از عفونی شدن زخم پیشگیری کرد:

• محدود کردن مصرف مواد قندی
  • تعویض مرتب و به موقع پانسمان
  • شست و شوی روزانه زخم

به خاطر داشته باشید، هرگز از صابون و یا محلول های قلیایی استفاده نکنید، این قبیل مواد بیشتر زخم را تحریک می کنند. گاهی می توان برای جلوگیری از بروز عفونت در زخم های دیابتی ، از کرم های آنتی بیوتیک استفاده کرد. بعد از شست و شو، زخم را با پانسمان استریل ببندید. پانسمان بایستی روزانه تعویض شود. زخم مجدد شسته شود و پانسمان جدیدی بر روی زخم قرار داده شود.

زخم پا در بیماران دیابتی قابل پیش بینی و پیشگیری است. احتمال قطع پا در این بیماران زیاد است. با آگاهی بیشتر بیماران و پزشكان، امكان پیشگیری از زخم و قطع پا وجود دارد.

اقدامات موثر در پیشگیری عبارتند از زخم های دیابتی

• كنترل شدید قند خون
  • معاینه روزانه پا توسط بیمار
  • مراجعه سریع در صورت مشاهده علائم