درمان زخم بستر

زخم بستر یا همان زخم فشاری، زخم بازی است که در اثر وارد شدن فشار برای مدت زمان طولانی به نقاط آسیب دیده و جراحات، و در مناطق استخوانی ایجاد می شود. مفصل ران و لگن، پشت و زانوها از جمله این قسمت ها هستند.

• افرادی که از شرایط خاص پزشکی رنج می برند، مانند دیابت که در این اختلال، روند خونرسانی مختل می شود، و با تخریب بافت احتمال بروز زخم بستر نیز افزایش می یابد.
  • افرادی که که برای مدت زمان طولانی در بیمارستان بستری هستند و قادر به تغییر پوزیشن خود در حالت خوابیده نیستند.
  • افراد ناتوانی که قادر به راه رفتن نیستند و از ویلچر استفاده می کنند.
  • افرادی که پوست حساسی دارند.
  • افرادی که رژیم غذایی مناسب و سالمی ندارند، بیشتر در معرض زخم بستر قرار دارند.

زخم بستر، رشد سریعی دارد. اما در بسیاری از موارد، با درمان های مناسب بهبود می یابد، به همین خاطر، با رعایت یک سری نکات و اقدامات می توان از بروز چنین زخم هایی پیشگیری و به درمان سریع آن ها کمک کرد.

دکتر زخم  به صورت فوق تخصصی با تکیه بر دانش نوین درمان انواع زخم و استفاده از متخصصین مختلف درحوزه های درمانی ، آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان می باشد.

شماره های تماس:   ۲۲۰۷۳۱۲۵  ۰۲۱   /   ۵۲۴۸۰۲۴۰۹۳۹

صفحه اینستاگرام

علائم و نشانه های زخم بستر

• بی رنگ شدن پوست
  • احساس درد در ناحیه درگیر
  • عفونت و یا التهاب
  • نرم و یا سفت شدن پوست ناحیه درگیر

مراحل زخم بستر

دانستن این موضوع که زخم در چه مرحله ای قرار دارد، به تشخیص  و درمان سریع توسط متخصصین بالینی کمک می کند. مراحل زخم بستر به شرح زیر می باشد:

مرحله اول: در این مرحله، متوجه تغییر رنگ و بی رنگ شدن پوست ناحیه درگیر خواهید شد. در چنین حالتی، زخم کمترین عوارض را به همراه دارد، و طی چند روز بهبود می یابد.

مرحله دوم: در این مرحله، پوست ناحیه باز، و علائمی از مرگ و نکروزه شدن بافت اطراف زخم مشاهده می شود، احتمال عفونی شدن در این چنین حالتی افزایش می یابد، و بستر زخم به رنگ صورتی و قرمز در می آید. بهبود زخم در این مرحله چند هفته ای طول می کشد.

مرحله سوم: در این مرحله، زخم عمیق می شود و بر لایه های چربی نیز تاثیر می گذارد. معمولا چند ماه درمان برای زخم ها در این مرحله، زمان نیاز می باشد.

مرحله چهارم: در این مرحله، استخوان و ماهیچه ها نیز درگیر می شوند.

علت بروز زخم بستر

زخم بستر عمدتا به دنبال فشار و نیرویی ایجاد می شود که باعث قطع جریان خون به قسمت هایی از بدن و یا بافت های آن ناحیه می شود. با کاهش و یا قطع خون رسانی، مواد مغذی و اکسیژن نیز به مقدار کافی به سلول ها نمی رسد. در صورت تداوم چنین وضعیتی، سلول می میرد و زخم نیز گسترش پیدا می کند.

در مواردی که جسم خشن و زبری بر روی پوست کشیده شود، اصطکاک با پوست می تواند منجر به آسیب لایه های خارجی پوست یا همان اپی درم، و در نهایت زخم بستر شود.

حتی پوشیدن لباس های کثیف و چرک، برای مدت زمان طولانی نیز می تواند یکی از دلایل بروز زخم بستر باشد.

درمان زخم بستر

درمان زخم بستر، بر اساس مرحله، اندازه و عمق زخم صورت می گیرد. برخی اقدامات درمانی زخم بستر به شرح زیر می باشد:

یکی از مهم ترین اقدامات در درمان زخم بستر، کاهش فشار وارد شده به ناحیه درگیر می باشد. به همین خاطر، پوزیشن و وضعیت قرار گیری فرد بایستی مرتب تغییر کند. افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، پوزیشن نشستن و وزن وارده به یک ناحیه بایستی هر پانزده دقیقه یک بار تغییر کند. افراد بستری نیز باید هر دو ساعت یک بار حرکت داده شوند.

استفاده از تشک های مناسب، و یا قرار دادن بالشت در نواحی که بیشتر تحت فشار هستند، یکی از راه های متعادل کردن فشار وارده به تمامی قسمت ها و سطوح بدن می باشد. به عنوان مثال می توان هنگام خواب، بالشتی را میان مچ و زانو قرار داد.

جهت درمان زخم بستر، بهتر است ناحیه زخم با آب و صابون (نه صابون های قوی)، کاملا تمیز و شسته شود، تا هر گونه مواد اضافی و بافت مرده از روی زخم برداشته شود. این کار، به تسریع روند بهبودی زخم نیز کمک می کند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که زخم بلافاصله باید خشک شود.

درمان زخم بستر

به هنگام شستن زخم بستر، بهتر است به نکات زیر توجه شود:

• بایستی از پنبه و دستمال های نرم استفاده شود، تا بستر زخم خراشیده و ساییده نشود.
  • از کرم های مرطوب کننده می توان استفاده کرد.
  • نیازی به استحمام روزانه نمی باشد.

استفاده از پانسمان های مناسب در تسریع روند بهبود زخم، بسیار موثر می باشد، زیرا که این پانسمان ها محیط مرطوبی را برای زخم فراهم می کنند، و همانند سدی محافظ، مانع از ورود عوامل بیماری زا به زخم می شوند، در نتیجه، احتمال بروز عفونت نیز به حداقل خواهد رسید. این در حالی است، که پوست اطراف زخم کاملا خشک باقی می ماند.

پانسمان ژل، فوم، و پانسمان های نواری، از جمله پانسمان هایی هستند که در درمان زخم بستر استفاده می شوند. گاهی لازم است فرد از چندین نوع پانسمان استفاده کند.

معمولا جهت پیشگیری از بروز عفونت، داروهای آنتی باکتریال تجویز می شود.

جهت تسکین درد نیز داورهای مسکن برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

رژیم غذایی سالم و مناسب، یکی از راه های موثر در بهبود زخم می باشد.

وکیوم تراپی، که در آن از از فشار منفی کنترل شده ای برای ترمیم و بهبود زخم ها استفاد می شود، لوله ای عاری از هوا به زخم متصل می شود، این محیط خلاء، رطوبت زخم را می گیرد و به بسته شدن زخم نیز کمک می کند.

سرعت و روند بهبود و درمان زخم بستر، به مرحله و درجه زخم بستگی دارد، با تشخیص به موقع و اولیه زخم، دوران نقاهت نیز به سرعت طی خواهد شد. هر چه زخم عمیق تر و پیشرفته تر باشد، طول دوره درمان نیز بیشتر خواهد شد.

تغییر رژیم غذایی و مصرف هر چه بیشتر آب و مایعات، از جمله مواردی است که از سوی متخصصین بالینی توصیه می شود.

یکی از مراکز درمانی زخم بستر در تهران ، مرکز درمانی دکتر زخم می باشد، که با جدیدترین روش های درمانی به درمان انواع زخم های بستر و پیشگیری از گسترش عوارض آن ها می پردازد.

سایر مقالات ارائه شده:

درمان زخم سوختگی