درمان زخم با وکیوم تراپی

درمان زخم با وکیوم تراپی یا همان فشار منفی به تسریع روند بهبود و برداشت مایعات اضافی از روی زخم کمک می کند. در این شیوه درمانی از پانسمان فومی استفاده می شود که فشار یکنواختی را به تمام قسمت های زخم وارد می کند و در عین حال، احتمال بروز عفونت را نیز به حداقل می رساند. شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ی وکیوم تراپی مراجعه نمایید.

مزایای درمان زخم با وکیوم تراپی

– تسریع روند بهبودی
– کاهش میزان ورود عوامل بیماری زا و عفونت
– کاهش تعداد دفعات تعویض پانسمان
– افزایش جریان خونرسانی به زخم

از وکیوم تراپی در درمان کدام زخم ها می توان استفاده کرد؟

– سوختگی های درجه یک و دو
– زخم های مزمن
زخم پای دیابتی
– زخم های عروقی و شریانی
– زخم هایی با میزان ترشح بالا
– زخم های جراحی و مزمنی که در معرض عفونت قرار دارند.

درمان زخم با وکیوم تراپی

وکیوم درمانی زخم

بعد از تمیز کردن زخم، پانسمان فوم بر روی زخم قرار داده می شود تا فیلتری باشد برای سلول های مرده و یا سایر ذرات خارجی. سپس، پانسمان پلی اورتان و پمپ متصل به آن، بر روی زخم قرار می گیرد تا سد نفوذ ناپذیری ایجاد شود. در نهایت، با اعمال فشار منفی و ایجاد محیط خلاء، روند بهبودی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

تعویض پانسمان

برداشت و تعویض پانسمان زخم درد چندانی را برای بیمار به همراه ندارد و این کار به نحوی انجام می شود که کمترین میزان آسیب به پوست سالم اطراف زخم وارد شود.

در طول دوره درمان، شدت احساس درد در هر فرد متفاوت است. با این حال داروهای مسکن جهت راحتی و آرامش بیمار در نظر گرفته می شود.
پانسمان باید هر 48 تا 72 ساعت یک بار تعویض شود (کمتر از سه بار در طول هفته نباشد). در درمان زخم های عفونی، تعداد دفعات تعویض بیشتر خواهد بود.

وکیوم تراپی زخم

مزایای استفاده از پانسمان فوم در وکیوم تراپی

از جمله مزایای استفاده از پانسمان فوم در روش درمان زخم با وکیوم تراپی می توان به قدرت جذب بالا و راحتی استفاده از آن اشاره کرد. این پانسمان، برداشت مواد زائد و مرده از روی زخم را تسهیل می بخشد و از زخم در برابر آسیب ها و فشارهای وارده محافظت می کند.
مدت زمان دریافت این شیوه درمانی، به نوع و شدت زخم و هم چنین توانایی بدن بستگی دارد، که معمولا استفاده از آن در طول روز توصیه می شود.
در طول طی شدن دوره درمان، فرد مشکلی در انجام کارهای خود ندارد، البته با این حال، این مورد به محل زخم ایجاد شده نیز بستگی دارد.

ترجمه: دکتر زخم

3 × پنج =